stormlampen
fabrikanten
7 minuten leestijd
Dietz
Informatie over een van de beroemste fabrikanten van stormlampen. Dietz.
Het merk Dietz is één van de bekendste en grootste merken op het gebied van stormlantaarns en is heden ten dage nog steeds in actief.
De eerste jaren van Dietz
#De historie van Dietz gaat terug naar 1840, toen Robert Edwin Dietz een kleine lampen en olie winkel begon in Brooklyn. Zijn broer assisteerde hem hiermee waardoor de naam Dietz, brother and Company werd. Eén van de eerste producties was een kleine lantaarn voor een kaars. Later hebben ze ook diverse andere kandelaars, olielampen, hanglampen en kroonluchters geproduceerd. Nog drie andere broers kwamen ook bij het bedrijf werken in 1855 en de bedrijfsnaam werd aangepast naar Dietz and Company. In ditzelfde jaar bouwden ze ook een grote fabriek in New York City. In 1856 patenteerde Dietz een vlakke lonthouder voor kerosine, wat in die jaren goedkope brandstof was. Dit was het eerste patent van de vele die nog zouden volgen.
In de jaren die volgden opende Dietz een kantoor in Londen en San Fransisco en groeide gestaag verder.
In 1868 verkocht Robert E. Dietz zijn aandeel en ging verder met Absalom Smith onder de naam Dietz & Smith. Dit was van hele korte duur. De zaken gingen niet goed, er werd net genoeg verdiend om uit de kosten te blijven. Smith haalde geld uit het bedrijf voor een luxeleven en investeerde veel geld in fietslampen voor vélocipède fietsen, de fietsen met een groot voorwiel en een klein achterwiel. Hier was alleen nog lang niet genoeg markt voor. Robert E. Dietz besloot een jaar na oprichting de samenwerking te verbreken en ging alleen verder onder de naam R.E. Dietz Company in 1869.
Het blijkt dat Robert E. Dietz de drijvende kracht was, want Dietz and Company heeft het niet lang meer volgehouden na zijn vertrek.
Dietz en hun sterke innovatie
#Robert Dietz begreep het belang van luchtverplaatsing en verwierf het patent van de Hot-Blast welke was ontworpen door John Irwin. In het begin gingen de verkopen nog niet al te best, omdat men het uiterlijk van de stormlantaarns niet mooi vonden, maar na verloop van tijd begon men de voordelen van dit model in te zien en begonnen de verkopen te lopen.
Dietz bleef innoveren en versloeg elke concurrent of kocht ze op. Dit mede door de vele patenten die Dietz inmiddels bezat en de vele discussies en rechtszaken die hierover zijn geweest. Dietz heeft ook een groot gedeelte van zijn concurrenten overgenomen. Voornamelijk voor de patenten en het design van andere lantaarns, zo werd Dietz steeds groter en de stormlampen steeds beter.
In 1894 nam de zoon van Robert E. Dietz het over, Frederick (Fred) Dietz. Fred was net zo innovatief als zijn vader, hij vroeg 25 nieuwe patenten aan, hij ontwierp het logo en breidde de internationale verkopen uit. In 1897 kreeg Dietz een grote tegenslag te verwerken. De fabriek in New York City brandde af, alleen de 4 buitenmuren stonden nog overeind. Het verhaal gaat dat Fred nooit tegen zijn vader heeft gezegd dat de fabriek was afgebrand, Robert R. Dietz overleed in ditzelfde jaar, 4 maanden na de brand zonder hiervan te weten.
Dietz hand in hand met The Steame Gauge and Lantern Company
#Frederick Dietz ging samen met The Steame Gauge and Lantern Company, waar ze al een aandeel van 50% in hadden, om door te kunnen gaan met de productie en een maand na de brand namen ze dit bedrijf helemaal over. De nieuwe fabriek stond in Syracuse.
In de tussentijd werd de fabriek in New York City opnieuw gebouwd en gebruikt als kantoorruimte, deze fabriek staat nu nog steeds in Greenwich Village, hier zitten tegenwoordig appartementen in.
Dietz in begin twintigste eeuw
#In 1899 begon Dietz met het vertinnen van de lantaarns, waardoor de levensduur sterk werd verbeterd werd.
In deze tijd werd ook de Dietz Blizzard geïntroduceerd, dit model wordt nu, ruim 120 jaar later, nog steeds geproduceerd. Een paar jaar later, in 1903, werd de Dietz Junior geïntroduceerd. In 1913 kwam de concurrent CT Ham uit met een stormlantaarn, de Nu-Style. Dietz zag de voordelen hiervan en heeft CT Ham overgenomen en de Nu-Style stormlantaarn hernoemd tot de D-Lite. De D-lite is nu de meest populaire stormlamp van Dietz.
Een andere populaire stormlamp werd geïntroduceerd in 1914, The Little Wizard.
In 1915 overleed Frederick Dietz op 68-jarige leeftijd, hij had geen kinderen en zijn aandelen waren verdeeld. Het leiderschap werd overgenomen door zijn jongere broer John Dietz. Elke werknemer van Dietz, die langer dan een jaar in dienst was, kreeg een gift van de erfenis van Frederick Dietz. Soms was dit zelfs gelijk aan een jaarsalaris.
De zaken gingen daarna minder goed, John Dietz had niet hetzelfde succes als zijn vader en broer. Het bedrijf groeide wel tot 1923, maar de grote depressie in de jaren 30 zorgde voor een forse daling van de omzet. In de jaren 40 kregen ze daarnaast ook veel concurrentie van Feuerhand, die van de situatie gebruik maakten om ook in Amerika voet aan de grond te krijgen.
John Dietz overleed in 1936, terwijl het bedrijf Dietz op de rand van de afgrond stond. Zijn zoon Robert II Dietz, die eerder niet capabel genoeg werd gevonden door zijn vader en broer, nam na het overlijden van zijn vader de leiding. Ze zijn nog maar net overeind blijven staan. In deze tijd stopten ze met het vertinnen en gingen in plaats hiervan de lantaarns verven.
Dietz na de Tweede Wereldoorlog
#Na de Tweede Wereldoorlog gingen de zaken weer beter, dit zal mede veroorzaakt zijn door het wegvallen van de Duitse productie en er was veel vraag naar veiligheidslantaarns langs de weg.
In 1948 introduceerde Dietz de Comet, wat de officiële lantaarn werd van de Boyscouts, de grootste scouting organisatie van Amerika.
In 1950 nam de zoon van Robert het bedrijf over, Gerry (Gary) Dietz. Vanaf 1955 mocht er geen kerosine meer gebruikt worden langs de wegen, wat ervoor zorgde dat de omzet fors afnam en de lantaarns alleen nog maar gebruikt werden op plekken waar geen elektra was. In 1950 werd de fabriek in Greenwich village gesloten. Gerry besefte dat er rigoureuze beslissingen genomen moesten worden en opende in 1957 R.E. Dietz., LTD Hong Kong, om op die manier goedkoper te kunnen produceren.
Dit leidde uiteindelijk tot de sluiting van de fabriek in Syracuse in 1970, de volledige productie was verplaatst naar Hong Kong. In 1967 had de zoon van Gerry het overgenomen, John Dietz.
Stap naar Hong Kong bleek een goede keus
#Uiteindelijk bleek de stap naar Hong Kong een groot succes, 10 jaar later produceerde Dietz 1,5 miljoen stormlampen per jaar. De innovatie ging ook door met flitslampen op accu voor veiligheidstoepassingen op en om de wegen.
In 1978 werd het bedrijf overgenomen door Edward Reynolds, na 138 jaar is het bedrijf voor het eerst in handen van iemand buiten de familie. In 1982 werd de volledige productie verhuisd naar China.
Hier worden de Dietz stormlampen nog steeds geproduceerd, nu onder leiding van de familie Mak. Dietz blijft wel produceren volgens de hoge kwaliteitsstandaard waar ze groot mee geworden zijn, dit in tegenstelling tot een legio aan andere imitatie merken die de stormlampen van Dietz schaamteloos kopiëren.
Dietz nam vele bedrijven over, waarvan hieronder een overzicht.
-
Archer, Pancoast and Co in 1868
-
Chicago Manufacturing Co. is overgenomen in 1873 door Dennis and Wheeler, Dennis and Wheeler is in 1881 overgenomen door The Steam Gauge and Lantern Co., en The Steam Gauge and Lantern Co. werd in 1897 weer overgenomen door Dietz, na de brand in de fabriek.
-
CT Ham is overgenomen in 1913 voor de Nu-Style stormlantaarn, welke hierna de naam D-Lite kreeg.
-
Nail City Lantern Co/Wheeling Stamping Co, alleen de lantaarndivisie, in 1946
-
Defiance Lantern and Stamping Co is in 1935 overgenomen door Embury Manufacturing en Embury Manufacturing is in 1953 weer overgenomen door Dietz.
Terug naar Stormlampen Fabrikanten