scheepslampen
certificering
info
2 minuten leestijd
Certificering
Informatie over de cerficering van scheepslampen binnen de verschillende landen.
Op deze pagina vindt u informatie over de certificering van scheepslampen in diverse landen. Heeft u hier informatie aan toe te voegen dan verneem ik dat graag.
Certificering van Nederlandse scheepslampen
#Een filiaal van het KNMI, Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut, met vestigingen in Amsterdam en Rotterdam, inspecteerde de scheepslampen. De eerste keuring vond plaats in 1894 in Rotterdam en duurde tot 1974.
Vanaf 1906 werden er ook keuringen gedaan in Amsterdam, het is me niet bekend tot wanneer in Amsterdam gekeurd is, het filiaal was tot 1962 onderdeel van het KNMI, maar ik verwacht dat het keuren van scheepslampen al veel eerder gestopt is. De certificeringslocatie is eenvoudig te herkennen; in Amsterdam had het een A, en in Rotterdam een R.
Na 1974 waren scheepsverlichtingsfabrikanten zelf verantwoordelijk voor de certificering.
Het keurings- en/of certificeringsnummer van de in Nederland gebruikte scheepslampen zijn voorzien van een letter en meerdere cijfers. Dit keuringsnummer werd in het glas gegraveerd en in de lantaarn geslagen. Er moest altijd één certificaat op het schip aanwezig zijn, terwijl een duplicaat in het archief van het KNMI ging. In 1965 veranderde de procedure voor certificeringsnummering in 6 tekens. De eerste twee vermelden het jaar van certificering.
Certificering van Belgische scheepslampen
#In België zijn de scheepslampen gekeurd door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Scheepslichten die waren goedgekeurd werden voorzien van een nummer en cirkel met een anker met touw, met de letters B en I ernaast.
Certificering van Duitse scheepslampen
#In de loop der jaren zijn verschillende organisaties verantwoordelijk geweest voor de certificering van Duitse scheepslampen. De scheepslichten werden van 1875 tot 1945 geïnspecteerd door DS - Deutsche Seewarte (Duitse zeewacht). Van 1945 tot 1990 door DHI (BRD) Deutsche Hydrographic Institut (Duits Hydrografisch Instituut) & DSRK (DDR) Deutsche Schiffs-Revision und Klassifikation (Duitse scheepsrevisie en classificatie).
In 1990, na de hereniging van Duitsland, fuseerden DHI en DSRK tot BSH, dat nog steeds verantwoordelijk is voor de inspectie van scheepslampen. BSH staat voor Bundesamt für Seeschifffahrten und Hydrographie (Federaal Maritiem en Hydrografisch Agentschap)
Op veel scheepslampen vindt u de afkorting DHI en een nummer. Dit nummer bestaat uit XX/YY/ZZ, Fabrikant/lamptype/registratiejaar.
Terug naar Scheepslampen