overig
overig
3 minuten leestijd
Vuurtorens
Vuurtorens zijn hoge torens met een sterk licht bovenaan, die schepen helpen veilig de weg te vinden op zee, vooral 's nachts of bij slecht weer. Ze staan vaak op belangrijke of gevaarlijke plaatsen langs de kust. Op deze pagina ontdek je meer.
Pharos van Alexandrië
#De oudst bekende vuurtoren stond in Egypte en heet de Pharos van Alexandrië. Deze toren werd al 285 voor Christus gebouwd op het eiland Pharos, voor de kust van Alexandrië, en was één van de zeven wereldwonderen. Tijdens een aardbeving in 1302 is de vuurtoren ingestort.
De Pharos gebruikte een open vuur als lichtbron. Dit vuur brandde op de top van de toren en was zichtbaar voor schepen op zee. Het houtvuur produceerde rook, waardoor het licht overdag ook zichtbaar was. Om het vuur brandend te houden, werden houtblokken gebruikt. De vuurtorenwachters moesten regelmatig het hout bijvullen en het vuur onderhouden om een helder licht te garanderen.
Naast zijn praktische functie had de Pharos ook een symbolische betekenis. Het was een symbool van de grootsheid van het oude Egypte en de welvaart van Alexandrië.
In sommige talen is het woord voor een vuurtoren (en zelfs voor de koplamp van een voertuig) afkomstig van de Pharos: Spaans en Italiaans faro, Frans phare, Roemeens far, Grieks fáros.
De Brandaris
#De oudst bekende vuurtoren in Nederland is de Brandaris op het eiland Terschelling. De Brandaris dateert oorspronkelijk uit 1594 en heeft een hoogte van 53,7 meter.
De Brandaris fungeerde als een baken voor schepen en waarschuwde ze voor de nauwe doorgang tussen Vlieland en Terschelling. Zijn geschiedenis gaat terug tot de middeleeuwen, toen het oorspronkelijk werd gebouwd als de Brandariuskerk in 1323. Deze kerk diende als toren voor de scheepvaart en heeft sindsdien vele generaties zeelieden geleid en geïnspireerd.
Hoe werkt een vuurtoren
#Vuurtorens werden oorspronkelijk gebouwd in de buurt van kliffen, zeestraten, ingangen van zeearmen en havens om 's nachts en bij stormweer schepen te waarschuwen voor de kliffen of doorgang. Vroeger gebruikten vuurtorens open vuur, maar later werden lenzen, spiegels en lampen ingezet om het licht te verspreiden. De lenzen in een vuurtoren draaiden rond, waardoor het licht als een felle straal over de zee bewoog. Dit hielp schepen navigeren en veilig langs de kust varen.
Elke vuurtoren had een eigen code waaraan je ze kon herkennen. Ze gaven ook allemaal een ander soort licht en hadden een verschillende lichtsterkte.
Fresnel lenzen in vuurtorens
#Tegenwoordig wordt elektrisch licht toegepast in vuurtorens, zoals de spits booglamp, de gloeilamp of de metaalhalidelamp. Vuurtorens schijnen niet rondom, maar met een of meer ronddraaiende lichtbundels, gemaakt met fresnellenzen en holle spiegels.
De eerste installatie van een Fresnellens in een vuurtoren vond plaats in augustus 1823, in de vuurtoren van Cordouan in Frankrijk. Dit markeerde het begin van een nieuw tijdperk in vuurtorentechnologie, waarbij Fresnellenzen wereldwijd de standaard werden in vuurtorens.
De Cordouan is in 1611 geopend aan de kust van Gironde en werd onderhouden door monniken, net als veel andere vuurtorens in Frankrijk. Op advies van de in 1811 opgerichte Comission des phares instituée (vuurtorencomissie) is begonnen aan een gigantisch bouwproject voor vuurtorens over de hele kustlijn. Augustin Fresnel was ook onderdeel van deze commissie.
Inmiddels hebben vuurtorens weinig belang meer, de meeste schepen zijn uitgerust met radar en GPS, maar het blijven waardevolle hulpmiddelen in het geval van een storing.
Neem voor meer informatie over Augustin Fresnel ook zeker een kijkje op deze pagina.
Bronnen
#De pagina is tot stand gekomen met behulp van:
Terug naar Overige Lampen