overig
overig
3 minuten leestijd
Lichtschepen
Op een website over scheepslampen mag informatie over het fenomeen lichtschepen natuurlijk niet ontbreken.
Doel van een lichtschip
#Lichtschepen waren een belangrijk baken op volle zee, waar een vuurtoren niet mogelijk was. Lichtschepen lagen vaak in de buurt van zandbanken of andere gevaarlijke gebieden voor de scheepvaart. Ze waren felrood gekleurd en voorzien van een lichttoren met een sterke lichtinstallatie, vergelijkbaar met een vuurtoren. De bemanning aan boord hield zich bezig met onderhoud, meteorologische waarnemingen en andere taken.
Nore, het eerste lichtschip
#Het allereerste lichtschip ter wereld werd in 1731 uitgelegd in de monding van de Theems. Dit schip droeg de naam “Nore” en was een klein handelsschip van 15.60 meter lang met een enkele mast uitgerust met twee lantaarns, in iedere lantaarn zaten 3 kaarsen. Het werd toen ook wel een vuurschip genoemd. Het schip was meteen een succes en er werd al snel gevraagd om meer lichtschepen.
Dit kwam ook doordat er in de nacht van 30 oktober 1789 twee konvooien met koopvaardijschepen aan de kust in botsing kwamen wat het leven kostte van meer dan 600 matrozen en waarbij 23 schepen naar de bodem van de zee zonken.
Hierna werd er gekozen om meer lichtschepen aan de Britse kust te positioneren en in 1790 ging de eerste van een hele reeks voor anker voor de kust van Norfolk. Hierna volgen al snel andere landen die lichtschepen gingen gebruiken, waaronder Duitsland, Denemarken, Zweden, Nederland en België.
De bouw van een lichtschip was anders dan van een regulier schip, omdat het vooral de bedoeling was dat hij dobbert, in plaats van varen.
Lichtschepen in Frankrijk en eerste lichtschip in Nederland
#In Frankrijk waren ze nog afwachtend door de mogelijke gevaren en de kosten. In 1837 ging het hoofd van de Comission des Phares, de vuurtorencomissie, naar Groot-Brittanië om de lichtschepen van dit land te bekijken. Dit was Léonor Fresnel, de 2 jaar oudere broer van Augustin Fresnel. In 1845 ging het lichtschip Talais te water in de monding van Gironde.
Het eerste speciaal als lichtschip gebouwde schip in Nederland was de “Noord-Hinder 1” dat in 1858 bij de Noordhinderbank werd geplaatst, vlak voor de Zeeuwse kust. Na de oorlog werden er nog drie nieuwe lichtschepen gebouwd, maar tegenwoordig zijn veel van deze schepen bewaard gebleven als museumschepen.
De lichtboei vervangt het lichtschip
#Er zijn veel lichtschepen gebruikt, maar een nadeel hiervan waren de hoge kosten van zowel de bouw, het onderhoud en het personeel.
Hierdoor werd er al vanaf 1886 in Frankrijk tests uitgevoerd met verlichte boeien, eerst voor de kust van Gironde en vlakbij Rochelle. Er zijn hierna vele lichtboeien in zee geplaatst, maar een beperking was de hoogte van de lichtboei, er waren nog geen methodes gevonden om een lichtboei van 15 meter in zee te plaatsen, die een storm kon overleven.
Na de Tweede Wereldoorlog werd het gebruik van (lichtgevende) boeien geïntensiveerd. De eerste grote lichtboeien werden in 1976 in de Verenigde Staten getest ter vervanging van de lichtboor Scotland. In 1977 werd een vuurtorenboei in de regio van Duinkerken gebouwd en getest.
Op 21 maart 1994 werd het Lichtschip 12, als laatste Nederlandse lichtschip, definitief van zee gehaald en opgelegd te Hellevoetsluis. Het lichtschip was door de moderne navigatiemiddelen aan boord van zeeschepen overbodig geworden.
Bronnen
#Terug naar Overige Lampen